HB-Forum › Forums › 🪞 Mens & Ervaring › Vertellen dat je hoogbegaafd bent of niet?
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 week, 3 dagen geleden door
JasperWal.
-
AuteurBerichten
-
april 24, 2026 om 7:45 am #166::
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan: vertel jij aan mensen dat je hoogbegaafd bent?
Voor mij is dit best een interessant thema. Aan de ene kant kan het veel verklaren. Bijvoorbeeld waarom je behoefte hebt aan diepgang, autonomie, complexiteit of betekenisvol contact. Of waarom sommige dingen juist lastig zijn, terwijl andere dingen vanzelf lijken te gaan.
Aan de andere kant weet je nooit precies hoe mensen reageren. Sommige mensen zijn nieuwsgierig of herkennen ineens van alles. Anderen worden ongemakkelijk, reageren sceptisch of denken misschien meteen dat je jezelf beter vindt dan anderen.
Daarom ben ik benieuwd:
Vertel jij aan anderen dat je hoogbegaafd bent?
Aan wie wel, en aan wie juist niet?
Hoe reageerden mensen daarop?
En heb je een manier gevonden om het uit te leggen die voor jou goed werkt?Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
juni 18, 2026 om 9:02 am #167::In normale omstandigheden zeker niet.
Veel mensen kunnen er toch niks mee en zien hb onterecht als een soort van trofee om mee te kunnen pronken. Hetgeen ik zou willen bereiken door het te delen ga ik daar dan ook niet bereiken.
De hele term ‘hoogbegaafd’ vind ik daarin sowieso verkeerd omdat het insinueert dat iemand beter is i.p.v gewoonweg een bepaalde vorm van neurodivergentie heeft die ook met genoeg uitdagingen komt.
Als mensen dichterbij komen, wat vaak sowieso alleen gaat wanneer er een grotere common ground is, komt het vaak vanzelf ter sprake.
augustus 30, 2026 om 5:53 pm #168::Vanuit mijn ervaring vertel ik het liever niet.
De keren dat ik dit heb verteld krijg ik reacties in de vorm van ongeloof, veroordeling of het gesprek veranderd in een soort competitie. Mensen geloven het niet omdat je snel wisselt van baan, opleiding of iets dergelijks omdat je erop uitgekeken bent. Kunstje geleerd? Verveling begint, dus ik zocht een nieuwe uitdaging.
Sinds dat ik een eigen onderneming ben begonnen en mijn eigen spin in het spinnenweb mocht zijn begin ik te bloeien. Niemand die mij nog kan remmen en begrenzen, hierdoor floreer ik en begint het mensen op te vallen wat er in korte tijd allemaal wel niet voor elkaar komt. Indien ik dan de vraag krijg hoe ik het allemaal doe wil ik het nog wel eens uitleggen. Echter aan de personen waarvan ik het vertrouw dat er een normale reactie komt.
Maar het blijft lastig omdat je het idee hebt dat wanneer je het verteld de mensen je misschien beter begrijpen. En andersom. Vanuit mijn ervaring is dat alsnog niet het geval, communicatie blijft lastig als je steeds afgeremd wordt of in je hoofd zit.
-
Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door
JasperWal.
-
Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.